Uitleganimatiebedrijf Funk-e vierde vorige week een feestje ter gelegenheid van een flinke mijlpaal: de duizendste animatie.
Funk-e maakt uitleg-animaties van 75 seconden voor bedrijven en instellingen die bijvoorbeeld willen uitleggen hoe een nieuwe dienst in elkaar zit, of die intern willen uitleggen wat er gaat gebeuren bij de aanstaande fusie. Voor welke klant die duizendste animatie precies was, kunnen oprichters Alexander Broekman en Joost Vissers niet zeggen: “Er zitten steeds dertig à veertig filmpjes in de pijplijn.”
Uitleg-animatiefilmpjes zie je steeds vaker, in het nieuws of in je Facebook-feed. Nieuwsmedia gebruiken ze om meer ingewikkelde onderwerpen uit te leggen, zoals de oorlog in Syrië. Volgens de heren van Funk-e heeft dat voor flink meer aanbieders gezorgd. “De uitleg-markt is afgelopen tien jaar behoorlijk hard gegroeid”, aldus Vissers. “In Nederland zijn er al honderd partijen, met drie of vier van ons formaat.”
Uitleggen, niet viraal gaan
Toch moeten ze nog steeds wel af en toe uitleggen wat er wel en niet kan met ‘explanimations’. “Sommige mensen denken nog steeds dat een filmpje meteen viral gaat als je hem op Youtube zet. Dat was in 2007 misschien zo, toen Youtube net bestond en er twintig filmpjes op stonden.”
Sowieso ben je voor virals bij Funk-e niet aan juiste adres, vertelt Broekman. “Je kunt met een filmpje aandacht trekken of uitleggen. Het eerste is wat de reclame-industrie doet, dat je iets maakt dat zo grappig is dat mensen het aan elkaar gaan laten zien of dat het hun schaarse aandacht trekt. Dat doen wij niet.”
Wat wél kan is dingen goed uitleggen. “Een animatie is heel conceptueel van aard, dus heel geschikt voor iets dat moeilijk op camera te zetten is. Bijvoorbeeld je nieuwe strategie, een concept dat nog niet bestaat of interne verandering.”
Groeien als bedrijf
Funk-e is in 2011 van de grond gekomen. In het begin, toen ze nog studenten waren, duurde het maken van een filmpje zes weken. “Terwijl we er in totaal maar 600 euro voor kregen, wat we nog moesten verdelen over vijf man", zegt Vissers. "In het begin mailden we ook nog heel veel heen en weer om te praten over het idee. Nu maken we in een sessie van drie uur een script en een storyboard en gaan dan naar de klant.”
Tijdens het feestje vorige week vrijdag keken de ondernemers in een korte speech terug op de verwachtingen die ze in het begin hadden. “Onze ultieme droom was drie animaties per maand te maken, dan zouden we het echt gemaakt hebben. Het duurde toen zó lang om er één te maken. Nu maken we er 30 per maand", aldus Vissers. "Een andere droom was om een team van tien mensen te hebben. Zoveel hebben we er alleen het afgelopen half jaar al aangenomen. Het is grappig om te zien hoe je perceptie verandert.”
Kantoren in Duitsland
Op het hippe kantoor op de hoogste verdieping van een Rotterdams kantoorgebouw werken nu in totaal 29 animatoren, art-directors en ervaren copywriters om de boodschap van de klant helder en simpel uit te leggen. Onder de klanten van Funk-e zitten grote bedrijven zoals Schiphol, Philips, Randstad en Rabobank.
Funk-e werd een jaar geleden door Het Financieele Dagblad uitgeroepen tot snelstgroeiende bedrijf van Zuidwest-Nederland. Inmiddels hebben ze een kantoor in Berlijn en volgt er binnenkort een in Düsseldorf. Van de vijfhonderd klanten komen er zo'n honderd uit het buitenland, schat Alexander. “In de afgelopen drie jaar zijn onze omzet en winst elk jaar bijna verdubbeld. We zijn door de crisis heen gegroeid.”
Project voor ziekenhuizen
Funk-e is nu bezig met een project met uitleganimaties voor ziekenhuizen. Het idee is om aan patiënten uit te leggen wat hun aandoening precies inhoudt. Ziekenhuizen kunnen een abonnement nemen op de video's. De eerste klanten zijn tien ziekenhuizen in Zuid-Holland, die tien filmpjes hebben gekregen voor op de kinderafdelingen, zoals 'Wat is diabetes?' en 'Wat gebeurt er als je je arm breekt?'.
Maar de dromen van de oprichters reiken nog veel verder. Virgin is het grote voorbeeld van de heren. “Als je een merk hebt dat positief geladen is en dat idealistisch is, dan kun je gewoon producten tegen dat logo aan gooien", zegt Broekman. "Dat mechanisme willen wij ook.”
Zo hebben ze al eens een skateboard-bedrijf opgezet, willen ze een restaurant beginnen en organiseren ze pitchtrainingen. “Onze filosofie voor de komende honderd jaar is de hele wereld veroveren.”